mandag 23. juli 2012

Stjerner /Stars

Jeg strikker for tiden på et stort prosjekt på bestilling fra min tante. En kofte med rundfelling og et pent stjernemønster. Strikket i største størrelse og på pinne 3 tar det veldig lang tid. Det fine med den er at store deler er kun glattstrikk, altså perfekt Tv-strikk. Nå har jeg kommet opp til felling og mønsteret, og da er det mye mer underholdende.


Currently I'm knitting a big project ordered by my aunt. A traditional cardigan with a yoke knitted in the round, and a beautifull star pattern. It's knitted in the largest size and on needles 3 mm, it takes a while. The nice thing about the projectis that it is mainly knit in stockinette stitch, wich makes it perfect to knit in front of the TV. Now I've reached the yoke and the pattern part, and it's a more entertaining knit now. 

En ting jeg lurer på, er om folk har forskjellige måter å strikke fargestrikk på? Jeg lærte meg det alene ettersom jeg fikk så lyst til å strikke selbumønster og ikke hadde noen som kunne vise meg det. Jeg legger mønsterfargen over pekefingeren, og legger bunnfargen over langfingeren. Fargene ligger i samme "rekkefølge" hele tiden, hvilket er meget viktig for et godt og jevnt resultat.


I've been wondering if people knit in different ways when they knit with two colours at the same time? I learned to do it on my own as I wanted to knit selbu patterns and I had nobody that could show me how. I put the pattern color over my index finger, and the background color over the middle finger. The colors are held in the same "order" all the time, which is crucial for a good and even result.









2 kommentarer:

  1. Hei! Fin blogg du har! Fant den på dinstrikkeblogg.no. Jeg har ofte lurt på hvorfor det er er så få norske gutter/menn som strikker - og blogger om det. I Sverige, for eksempel, er det i hvert fall noen. Har du sett denne bloggen:
    http://asplundknits.blogspot.no/
    Jeg er imponert over alt det fine du strikker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk for de fine ordene, veldig kjekt! Har ikke sett den bloggen før, skal definitivt sjekke den ut. Jeg er veldig imponert over din blogg, du lager så mange fine ting!
      Jeg er enig i at det er altfor få gutter og menn som strikker, og ikke minst blogger om det. Aner ikke helt hva det skyldes.

      Slett